torstai 18. elokuuta 2016

Ensimmäiset äänet syyskuu 2013 - ensimmäinen pila!

Olin syyskuussa 2013 Azoreilla. Siellä äänet puhuivat minulle ensimmäistä kertaa. Kuulin englanninkielistä puhetta. Äänet puhuivat minulla ensimmäistä kertaa Flores -saarella.

Flores -saarella olin varannut pienen mökin kylästä saaren toiselta puolelta ja lentokentältä oli matkaa noin 20 kilometriä siihen kylään. En löytänyt linja-autoa ja päätin kävellä sinne mökille. Kun pääsin perille näin suomalaisen nuoren naisen, joka yritti ohjata minua mökille aamuyöllä. Hän sanoi olevansa suomalainen poliisi, ja soitteli kännykästä "Suomen poliisi" -merkkiä. Hän sanoi, että hänet on lähetetty sinne vahtimaan minua, koska minun sukulaiset ovat niin pyytäneet ja olen kuulemma ollut itsetuhoinen jne. Hän johdatti minun talolle, ja sanoi soittavansa ensin pari puhelua. Minä sanoin, että koska on aamu, käyn kaupassa ostamassa ruokaa ja tulen sitten sinne talolle. Palasin talolle, ja sitten tuli violettipuseroinen nainen hampaita harjaten ja sanoi englanniksi, että talo on varattu. Lähdin pois, ja silloin kuulin kuinka suomalaiset nuoret huusivat kadulla, että hakekaa se Anne takaisin, että tämä pila ei onnistunut niinkuin piti. Jatkoin huutelusta huolimatta matkaani ja varmistin vielä paikallisilta, että muita taloja ei ollut vuokrattavissa, ja että olin varaamallani talolla ollut. Näin omistajan ja sanoin hänelle, että talossa on muita ihmisiä ja he maksavat varmasti vuokransa.

Jatkoin matkaa ja sain paikalliselta mieheltä kyydin. Hän tunsi nuoret ja sanoi, ettei koskisi niihin naisiin edes pitkällä tikullakaan, ja oli nähnyt ne nuoret tansseissa. Hän piti heitä huonomaineisina. Soneralla Suomessa Jyväskylässä oleva nuori mies tunsi myös nämä nuoret ja kun kerroin jutun, hän sanoi, että ovatpa joutuneet huonoihin oloihin. En ottanut nimiä ylös, vaikka hän ne kertoi!

Mutta tuolla saarella kuulin ensimmäistä kertaa englanninkielistä puhetta, naukuva naisääni puhui kuin kaikuna minulle yhdessä paikkaa, sitten kuulin puhetta kauittimista saarella ja maan alta viemäriaukoista kuului suomalaisittain: "hullu, hullu, hullu" jne. Oliko saarella jokin kauitinjärjestelmä ehkä? En tiedä, mutta maanpäälliset äänet olivat englanninkielisiä ja maanalaiset äänet suomalaisia! Ihmettelin tuota ääniefektiä ja tekniikkaa kovasti!?

Tämän jälkeen meni kuukausia ennenkuin aloin kuulemaan enemmän ääniä.

Luottokorttiani en uskaltanut käyttää neljään kuukauteen, koska huomasin puhelimestani varastetun kaikki tiedot siellä Azoreilla ja puhelimen kautta olin varannut majoitukseksi tuon talon sieltä Flores -saarelta luottokortillani.

Azoreilla on tosiaan kauitin -järjestelmä käytössä, eli siellä olevissa sähkötolpissa tai muissa tolpissa on kaiuttimet olemassa. Tämä on paikallinen hälytysjärjestelmä, koska saari sijaitsee tulivuori- ja maanjäristysalueella. Se oli itse todettavissa siellä, ja verkosto on rakennuttu julkisiin palveluihin liittyvinä, kuten energia- ja viemäröintipalvelut.

Minä kerroin tarinani paikallisille ihmisille, ja mies joka antoi minulle kyydin, antoi minulle puhelinnumeronsa, ja se on edelleen tallessa minulla. Pyysi minua asumaan sinne samaan kylään, jossa tämä talo oli, hän asui siellä ison koiran kanssa isossa talossa, ja sanoi, että kaipaa välillä vain juttuseuraa, eikä muuta, että olisin tervetullut joku päivä käymään siellä.

Paikallinen poliisi ajoi kylään, kun olin jo autossa matkalla muualle, en tiedä, kutsuiko joku heidät kyläläisistä, kun kerroin heille, että majoitukseni oli varannut jotkun nuoret, tämän tapauksen johdosta, vai olisiko talon omistaja pyytänyt, kun oli tullut muita sinne kuin minä?!  Miten hän saisi rahansa eli vuokratulonsa majoituksesta näiltä nuorilta?!

Pitäisikö käydä syksyllä ja soittaa hänelle? Se on todella kaunis ja miellyttävä maisemaltaan se saari ja kylä siellä Flores -saarella!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti