Haittatekijä
koulussakin
Olimme
pienellä kyläkoululla neljä luokkaa, kunnes pääsimme
keskikouluun kirkonkylälle. Kyläkoulu ympäristöineen on ollut
merkityksellinen paikka. Monet pihaleikit muistuvat mieleen ja
ankarat opettajat. Olin villi koululainen, ja en malttanut pysyä
hiljaa, saati olla piirtelemättä joka paikkaan. Muistan, että
ensimmäinen luokka meni jotenkuten, lukemaan en meinannut millään
oppia, taisi olla jo melkein kevät, kun aloin hahmottamaan sanoja.
Muutenkin ensimmäinen luokka oli vielä voimakasta mielikuvitusta
täynnä.
Koulu
oli viiden kilometrin päässä ja pääsimme aamulla monta kertaa
maitoauton kyydissä, tai isä vei tienhaaraan, toki joskus joutui
kävelemään kahden kilometrin matkan. Muistan, että kovimmat
pakkaset olivat yli neljäkymmentä, mutta sitkeästi minä ja
nuorempi sisareni lähdimme kouluun, vanhimman sisareni laistaessa
sen koulupäivän. Iltapäivällä oli kova urakka kävellä kaksi
kilometriä pikkutietä kotia, muistan, että taisi sisareni
itkeäkin, kun paleli niin kovasti. Selvisimme kuitenkin kotia asti.
Aina
ei näin käynyt, kun jäimme tunneiksi leikkimään koulumatkoilla
tai naapurin sedän hevosen kyytiin. Olimme tukkimetsässä tai
pahnakuorman päällä. Siinä sitten meni monta tovia leikkiessä
metsissä tai naapurin riihessä. Taisi äitimme kaivata meitä
monetkin kerrat, koska unohduimme sinne usein hämärään asti.
Kerran
oikaisimme hankikelillä, mukamas oikaisimme, oh no. Ensiksi teimme
metsässä laajan ympyrän ja palasimme vanhoille jäljillemme,
sitten vihdoin pääsimme sähkölinjalle. Siellä vielä sisareni
ehdotti väärään suuntaan kävelyä, onneksi tiesin, että kumpaan
suuntaan meidän piti kävellä. Koulumatkasta tuli huomattavasti
pidempi ja aikaa meni monta tuntia. Opimme, että ei kannata
oikaista, koska matkassa ei tule oikaisua, vaan tulee helposti
vaikeuksia.
Kansakoulu
ei sujunut ihan suunnitelmien mukaan. Opettaja laittoi minut
seisomaan pulpetin viereen lähes joka päivä ainakin kerran. Usein
olivat hukassa kynät, ja kumit, tai tehtävät jääneet vajaiksi.
Suurin ”synti” taisi olla Riitan piirustusten piirtäminen, hän
valitti aina, ettei osaa piirtää. Autoin häntä ja usein taisin
tehdä koko työn, ja siitähän opettaja laittoi heti seisomaan. Hän
kyllä erotti, kuka oli piirtänyt.
Sieltä
se piirustusinto on jatkunut, monet vihkot ja työt muistuttavat
vielä kouluajoista. Piirustukset tosin ovat hukkuneet alaluokilta,
mutta myöhemmin tehtyjä töitä olen vieläkin säästänyt.
Useimmiten oli kiitettävä numero todistuksessa. Innokkaita olimme
ja paljon mielikuvituksen varassa toimivia, taisi minun adhd näkyä
jo kouluaikaan, mutta varsinaisen diagnoosin vasta muutama vuosi
sitten aikuisena. Eihän se ole elämistä ja itseäni pahemmin
haitannut, enempi se tuntuu muita haittaavan.
Oli
sellainen haittatekijä, ja niitähän tulee elämässä meille
jokaiselle eteen. Selvitty kuitenkin tähän ikään asti hengissä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti