maanantai 11. joulukuuta 2017

Kiitollisuus

Kaikista vaikeuksista huolimatta,
ihminen voi olla kiitollinen,
niistä kauniista asioista,
joita näkee ympärillään.

Kaikesta pahasta kokemastaan,
ihminen voi olla kiitollinen,
sillä se antaa ihmiselle,
mahdollisuuksia ratkaista.

Kuinka hän itse selviää,
ja pärjää kaiken kanssa,
elämän rajallisuus tulee tutuksi,
ja joutuu asettamaan järjestykseen,
kokoamaan omat elämän arvonsa,
miten haluaa elää rajallisen elämänsä.

Voi tuntua monesta huonolta,
sanoa että on kiitollinen pahasta,
tai siitä itselle tehdystä kiusasta,
tai jopa kaikesta kidutuksesta.

Lopulta kuitenkin tietää,
että jos selviän tämän päivän,
minulla on toivoa selvitä huomennakin,
ja minä voin suunnitella elämää.

Ehkä minä elän vielä tämän vuoden,
ehkä elän vielä vuosikymmenen jälkeen,
enkä tule antamaan periksi helpolla,
vaan taistelen vastaan koko elämäni,
viimeiseen hengenvetoon asti.

Voi olla kiitollinen menneisyydestä,
että on saanut elää rikasta elämää,
että on kokenut lasten syntymiä,
on kokenut pelastumia sairauksista,
ja saanut kokea kuoleman läheisyyden,
niin ettei enää pelkää edes sitä.

Siinä on elämän filosofiani,
ettei minun tarvitse olla huolissaan,
vaan voin käydä levollisesti nukkumaan,
kyllä minusta huolehditaan,
jos satun nukahtamaan lopullisesti.

Mutta jos herään aamulla,
tiedän olevani elossa ja hengissä,
ja minulla on taas uusi päivä,
käytettävissä niin hyvin kuin pystyn,
ja osaan elää sen omassa elämässäni!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti