keskiviikko 30. maaliskuuta 2016

Jos töitä vielä saisin... arkielämän mietteitä

Olen ollut poissa työelämästä ensi kesänä kaksi vuotta. Olen tehnyt paljon töitä oman kuntoni eteen ja sydämeni korjattiin vuosi sitten. Kävin äskettäin verikokeissa ja sydänfilmissä, ja minut todettiin fyysisesti hyväkuntoiseksi. Tiettyjä pieniä vaivoja on ja kulumisia tämän ikäisellä, mutta kenelläpä ei niitä olisi. Minua ne eivät haittaa, ja viimeisimmällä ulkomaan matkalla Barcelonassa tuli taas käveltyä noin 20 kilometriä kolmena päivänä ilman isompia vaivoja!

Henkisesti olen voinut hyvin myös, ja parantunut kaikista oireista, jotka olivat seurausta sairauskierteestä ennen sydämen korjausta. Minua pidettiin voimakkailla lääkkeillä hereillä päivällä ja sitten tarvitsin yöksi lääkkeitä nukkuakseni. Olin siis voimakkaasti ylilääkitty ihminen ja sitten lisättiin vielä psyykenlääkitys, kun olin mennyt jo aikaisemmista lääkkeistä tokkuraiseksi ja harhaiseksi. Olisi pitänyt siis vain poistaa ylimääräiset lääkkeet, eikä lisätä lääkekuormaa!

No nyt on tilanne hallinnassa, ja kaikki voimakkaat haitalliset lääkkeet on purettu. En tarvitse enää mitään haittaa aiheuttavia lääkkeitä, ja pärjään mahdollisimman vähäisellä sydän- ja verenpainelääkityksellä ja elän täyttä elämää.


Olen kouluttautunut paljon ja suorittanut tutkinnon, FM ympäristötieteet, ja sitten biologian aineopinnot, ja Ammattikorkeakoulun opettajatutkinnon. Aikaisempi tutkintoni on laskentatoimen yo-merkonomi. Lisäksi olen suorittanut perhepäivähoitajatutkinnon. Opintoja olen suorittanut ulkomailla viisi kuukautta Reykjavikissa Islannin yliopistossa, Lapin yliopistossa Arctic Studies -opinnoissa ja Rural Studies -opinnoissa useisiin eri yliopistoihin. Opintoja on kertynyt kahden yliopistotutkinnon verran.

Olisin kiinnostunut töistä osa-aikaisesti. Suomessa on kuitenkin vaikea päästä enää töihin ikäni puolesta, 59-vuotiaana.

Suomessa minun ikäinen ihminen on hyödytön työmarkkinoilla. Vaikka osaamista olisi kuinka paljon, niin ei ole työtä tarjolla, jota nyt etsin osa-aikaisesti.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti