lauantai 18. elokuuta 2018

Pitkähiuksinen tummaan nahkatakkiin pukeutunut poika

Hän paljastui,
huijatessaan minua kassalla,
siellä suurella pohjoismaisella leirillä,
hän kokeili josko antaisin takaisin rahaa,
viidestasadasta kruunusta,
sen viidenkymmenen kruunun sijaan?

Näin toimivat kassalla huijarit,
tai silmänkääntäjät,
he vakuuttavat kirkkain silmin,
antaneensa enempi rahaa,
kuin todellisuudessa ovat antaneet,
neuvoin kassoilla olevia,
jättämään saamansa rahan erilleen,
että antavat oikein takaisin rahaa?

Ja mitä sitten tapahtui siivotessani vessoja,
oli tarpeita tehty vessapaperihyllyille,
tungettu pöntöt vessapaperirullia täyteen,
ja alkoi muukin toiminta iltaisin,
ja öiseen aikaan,
jonka jo joku arvaakin!

Sitten minua pyydettiin antamaan ensiapua,
olemaan tulkkina leirin ensiapupisteessä,
sekin oli harhautusta ja heidän keksimäänsä pilaa,
he julistivat sitten yhtenä iltana,
minun olevan paras vapaaehtoistyöntekijä,
mutta en tehnyt elettäkään kuullessani sen,
mutta joku lähti perääni valokuvaamaan minua,
kun lähdin siivoamaan päärakennuksen vessoja,
ja siten he vakuuttivat minun kuulleen oikein.

Sama jatkui koko loppumatkan ajan,
kunnes saavuimme Suomen laivaan,
mutta kun etsin myöhemmin tietoja asiasta,
tiesin tulleeni huijatuksia,
ja minun oli oletettu kertovan juttuja eteenpäin,
niinkuin teinkin osasta asioista!

Siinä kaasuvalotuksen keinoin tehtyjä piloja!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti