sunnuntai 28. helmikuuta 2016

Afrikkalainen garter käärme, Namibiassa



Oman kokemukseni afrikkalaisista käärmeistä sain juhannusaattona 2009. Olimme patikoimassa pikkukylässä ja siellä tapasimme vuohipaimenen, joka neuvoi meille polun näköalapaikalle.

Kuvasimme maisemia, ja laskin reppuni heinikkoon. Sen kummempia ajattelematta kaivoin kameraani repun pohjalta. Tunsin kipeän vihlaisun vasemman käden keskisormessa, mutta en kiinnittänyt asiaan sen kummempia huomioita.

Sormea alkoi sykkimään kuin ampiainen olisi pistänyt, mutta en ajatellut sitä sen kummemmin. Näin kuitenkin tumman ruskean käärmeen heinikossa. Se lienee purrut minua reppukankaan lävitse.

Illalla tuli päänsärkyä ja vatsan seudulla tuntui erikoinen tunne. Menin nukkumaan hostellissa kuten tavallisesti. Yöllä heräsin ja lähdin vessaan. Silloin iski keskikehoon ensimmäinen kramppi. Katsoin itseäni peilistä ja suuret vesipisarat olivat kasvoillani ja kehollani.

Palasin hostellihuoneeseen ja jätin oven lukitsematta. Että jos olen vainaja, ei tarvitse murtaa ovea. Sitten tuli koko kehon kramppi. Olin aivan märkä hiestä ja hetken aikaa en tiennyt, olinko tajuissani vai ei. Sain kuitenkin vaihdettua vaatteita, ja pääsin sänkyyn.

Aamulla olin vielä huonommassa kunnossa, koska en voinut liikkua. Jos yritin liikkua, tulin huonovointisemmaksi, enkä voinut syödä tai juoda mitään. Olin vain liikkumattomana vuoteessa, ja ikäänkuin lamaantuneena.

Nuoret matkalaiset lähtivät kaupunkiin. Kun he tulivat olin yhä huonossa kunnossa. Sain toiselta tytöltä pahoinvointilääkettä, ja pystyin sen jälkeen sitten juomaan vähän vettä. Illan mittaan sain juotua vettä litran verran ja pahimmat selkäkivut ja muu olo parani. Pystyin myöhemmin illalla hakemaan respasta itselleni lisää juotavaa.

Kolmen päivän sairastamisen, heikkouden tunteen jälkeen olin taas kunnossa.

Myöhemmin näin käärmenäyttelyssä kyseisen afrikkalaisen heinäkäärmeen. Sillä sanottiin olevan sekä vereen vaikuttavaa että hermomyrkkyä. Siksi sain ihan tyypilliset oireet siitä, mutta sitä ei luokiteltu tappavan myrkkylliseksi.

Myöhemmin löysin netistä myynnistä saman käärmeen (grass snake, garter snake), myrkkyä vapaasti huumausainetarkoituksiin ilmeisesti. Sillä sanottiin olevan mm. hallusinaatioita aiheuttavia vaikutuksia, näön ja tajunnan menetystä. Että sellaisen kanssa olin tekemisissä Namibiassa.

Sen jälkeen en enää ole löytänyt näitä ilmoituksia, ilmeisesti käärme voi olla tappavan myrkyllinen, tai ainakin hyvin vaarallinen, koska itsekin sain shokkireaktion siitä, ja sydän voi pysähtyä silloin. Lääkäri Suomessa sanoi, että olin onnekas, kun kerroin reaktioistani, eikä minulla ollut muuta kuin hiukan tulehdusarvot koholla enää Suomeen palatessa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti