torstai 21. heinäkuuta 2016

Terveydestä

Minä oli vuoden ajan runsaasti ääniä kuuleva, ja olen yrittänyt kertoa ihmisille tarinoita, joita silloin kuulin ja kenen ääniä ja mitä minun pyydettiin tekemään. Huomaan, että asia on liian tuore kerrottavaksi, mutta aion kirjoittaa sen ehkä muutaman vuoden kuluttua.

Äänien kuulemisessa oli ihmeellisyyksiä, kuten se, että kuulin suomen kieltä, englantia ja venäjää. En kuitenkaan ymmärtänyt venäjää, joten venäjänkieliset äänet loppuivat muutaman kerran jälkeen.

Kuulin erilaisia tapahtumia, kuten Lontoon tapahtumista nauhotteita puheesta, joita oli puhuttu minulle englanniksi hotellissa. Muualla siellä en kuullut sellaista puhetta. Kuulin vain ns. ääniseinämä -puhetta. En tiedä, miten ääniä voidaan muuntaa toiseksi jollakin tekniikalla, mutta se oli kuin totta. Sitten lentokoneessa kuulin paluumatkan "fucking children" ja edessä istuva mies hermostui täysin, koska näin, että hänkin kuuli ne sanat. Miten minun ääniä kuulevan ihmisen sanat voi kuulua toiselle? Hän piti käsiä korvillaan ja oli hyvin hermostunut. En kuitenkaan kehdannut kysyä tuolta jonkin muun maan kansalaiselta, mitä hän kuuli lentokoneessa. Ihmeellinen kokemus kaikenkaikkiaan, enkä osaa selittää tapahtumaa.

Nämä äänet loppuivat muutaman viikon kuluttua, sitten maaliskuussa alkoi puhumaan suomalainen nainen ja mies, jotka kertoivat olevansa minun tuntemia henkilöitä. Äänet olivat todellisen tuntuisia, koska ne olivat kyseessä olevien henkilöiden ääniä. Tämän äänijakson aikana kuulin ääniä 24 tuntia vuorokaudessa.

Äänet kertoivat milloin minkäkin voiton minulle, uuden työpaikan, kaikkien ihmisten asioista, ja sellaisista ihmisistä, joita en ole tavannut kuin lapsena. Tarina oli liian mielikuvituksellinen, että olisin itse pystynyt sitä kertomaan tai tekemään. Jotain ihmeellistä oli siinä äänien kuulemisjaksossa, koska siinä minulle annettiin selkeitä ohjeita, mitä kerron muille ja mitä minun pitää tehdä, kuten ajaa yhden talon pihaan tai kääntyä katolilaiseksi jne.

Äänet valvottivat minua paljon, ja kärsin pahasta unihäiriöstä. Otin sitten lisää vain Provigilia ja sitten valvoin jo putkeen koko viikon. Kaikki tämän jakson jutut piti äänien mukaan perua pääsiäislauantaina kaikille ihmisille, mutta silloinhan jouduinkin sairaalaan. En siis ehtinyt perumaan äänien kertomia voittoja, palkintoja, työpaikkoja enkä muutakaan, vaikka tiesin, että tarinoissa ei ole ollut mitään järkeä, enkä ole mitään voittanut tai että kaikki on ollut vain jotain "ääniviihdettä" minulle!

Sairaalassa äänet komentoivat reaaliaikaisesti kaikkien puheita. Ne kommentoivat lääkärien ja kaikkien puheita. Ne pyysivät minua kertomaan superhyvästä kuulosta ja sitten ne arvostelivat koko sairaalahenkilökuntaa reaaliaikaisesti. Välillä minulle annettiin tehtäviä sielläkin, että puhu kaikkien potilaiden kanssa osastolla. Yritin tehdä sen. Mutta tässä osa tarinasta.

Kun yritin kertoa tästä tänä vuonna, minut leimattiin psykoottiseksi ja harhaluuloiseksi, kun olisin vain kertonut, miten hullua ihminen voi kuulla? Kertoa, miten minua oli peloteltu vuonna 2013, eikä kukaan siitäkään tiennyt, mutta ymmärrän, että on liian aikaista tietää muiden enemmän tästä tarinasta. Siinä äänimaailmassa oli niin paljon tapahtumia jopa kolmen erittäin vilkkaan viikon ajalta, että ihan päätä huimaa!7

Kun kerroin näistä vanhoista jutuista, minut lähetettiin sairaalaan. Lause: "Usan armeija seuraa minua ja lääkäri lähettää minut turvaan sairaalaan." oli kuitenkin täyttä kukkua ja keksitty. Onneksi ex-mies tiesi, että olen terve. Ei psykoosin oireita eikä harhaluuloisuutta. Olen vain vilkas ja kova puheinen ADHD -ihminen ja kaipaan siihen terapiaa jatkossa. Puhun liian sekavasti, että ihmiset ymmärtäisivät, miksi kerron jostakin ja liian hajanaisesti asioista.

Tarinan opetus on se, että ei koskaan kannata kertoa kenellekään äänien kuulemisesta, joka on tapahtunut paljon aikaisemmin.

Ennemmin kannattaa kaikki kirjoittaa jonakin päivänä muistiin, koska tarinasta saattaa olla apua muillekin. Ihminen siis manipuloituu äänistä ja alkaa noudattamaan käskyjä ja komentoja, vaikka tietää, ettei mikään ole totta. Luulee, että muutkin kuulevat saman.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti